Zijn influencers echt zo slecht?

Toen ik in januari besloot om fulltime als tekstschrijver en content creator aan de slag te gaan, was er één ding waar ik me zorgen over maakte. Ik wilde namelijk niet in het cliché influencer plaatje geparkeerd worden. Mijn wens was om meer met social media te gaan doen en meer mensen te helpen met mijn content. Omdat ik geloof dat we elkaar kunnen helpen, wanneer we niet alleen de mooie dingen, maar ook zeker de minder mooie dingen laten zien. En dat was dan ook mijn plan: meer van mezelf laten zien. Maar, hoe doe je dat in deze wereld waarin het begrip influencers vaak zo negatief wordt neergezet?

Wat is een influencer?

De term influencer komt – obvious – uit het Engels en betekent ‘beïnvloeder’. Lang verhaal kort: een influencer is dus iemand die anderen beïnvloed. Dit kan met van alles zijn; auto’s, fashion, lifestyle, eten, sporten, moederschap, reizen en nog meer. Vooral op Instagram wemelt het van de Influencers: mensen die dagelijks honderden, duizenden of zelfs nog meer volgers beïnvloeden met hun content. Deze influencers krijgen vaak een vergoeding (lees: in geld, reizen of in spullen) om in opdracht van een merk of bedrijf anderen te beïnvloeden. En met beïnvloeden bedoel ik dan: aansporen om iets te kopen van merk A. De meest commerciële vorm.

Influencers met veel volgers, bijvoorbeeld 100K, kunnen over het algemeen op maandbasis een leuk bedrag verdienen hiermee. Er zijn ook influencers met minder volgers die er een leuk inkomen van hebben. Hoe dat precies allemaal werkt is per persoon verschillend, feitelijke getallen zijn moeilijk aan te tonen. Dat er veel geld mee te verdienen is, is wel een feit.

Wanneer ben je een influencer

Een vraag die eigenlijk – naar mijn mening – best wel moeilijk te beantwoorden is. Vaak wordt namelijk gedacht dat je alleen meetelt wanneer je boven de 10K volgers hebt. Of in ieder geval heel veel likes krijgt op je content. Zelf ben ik het daar niet helemaal mee eens. Uiteindelijk is iedereen – ook los van het internet – een soort van influencer. Telkens wanneer jij, op welke manier dan ook iemand anders beïnvloed, ben je eigenlijk een influencer. Iets dat in het dagelijks leven ook klein- en grootschalig gebeurt. Van op het schoolplein tot in de supermarkt. Als jij bijvoorbeeld ziet dat iemand tomaten gekocht heeft en jij koopt vervolgens daardoor ook tomaten, dan heeft diegene jou beïnvloed. Of wanneer je aan iemand vraagt welk parfum diegene draagt en vervolgens dat parfum ook koopt. Heel zwart wit, maar zo werkt het eigenlijk wel.

Ik heb op Instagram (maar) 600+ volgers, maar krijg toch altijd veel DM’s wanneer ik een blogpost publiceer. Vaak krijg ik berichten van mensen die zich herkennen in mijn verhalen en dat ze ermee geholpen zijn. Soms inspireer ik anderen om dingen te doen die ze voor het lezen van mijn content heel eng vonden. Soms inspireer ik mensen om hetzelfde te doen. Soms vragen mensen waar ik bepaalde spullen gekocht heb. Beïnvloeden kan op veel verschillende manieren. Ook met weinig volgers.

Eigenlijk is dat ook meteen de reden waarom ik zoveel persoonlijke dingen deel: ik wil anderen helpen, inspireren en steunen. Herkenbaarheid creëren. En als dat dan een soort van mijn ‘missie’ als influencer is, dan is deze dus geslaagd.

Voorbeelden

Even twee voorbeelden: Trees met 100K volgers laat haar nieuwe jurkje zien op Instagram. Ze zet er een zweverige quote onder, die ze gevonden heeft op Pinterest. De quote heeft totaal geen relevantie met de foto, maar het is soms lastig om een passende caption (onderschrift) te vinden. Binnen vijf minuten is de foto 10.000 keer geliked en heeft ze 1000 DM’s met vragen over het jurkje. In de foto is het merk getagd waar de jurk vandaan komt. Het bedrijf heeft haar de jurk opgestuurd in de hoop op exposure op Instagram. Voor iedere sale dankzij haar foto, krijgt ze 10% van het aankoopbedrag (lees: ook wel affiliate). Trees verdient daardoor een leuk bedrag per maand met haar account. Mensen vinden haar mooi, kijken op tegen wat ze allemaal meemaakt en willen op haar lijken. Een beetje het popster c.q. filmster idee.

Joep is coach en beschrijft dingen die hij in zijn leven heeft meegemaakt. Hij ontvangt daardoor veel feedback van mensen die zich herkennen in de verhalen van Joep. Joep heeft ongeveer 1200 volgers en ontvangt op iedere foto ongeveer 120 likes. Naast de likes ontvangt hij dagelijks gemiddeld 20 DM’s van mensen die willen reageren op verhalen die hij eerder deelde. Mensen delen hun eigen persoonlijke verhaal en ervaringen via DM’s. Joep gaat met deze mensen in gesprek en zorgt ervoor dat hij in contact blijft met zijn volgers. Joep verdient hier geen geld mee, maar helpt wel een heleboel mensen door zijn eigen verhalen te delen.

Slecht

Tegenwoordig wordt er veel gezegd en geschreven over influencers. Vaak negatief, influencers worden vrijwel standaard in een kwaad daglicht gezet. Het is nou eenmaal zo dat er op dit moment best veel mensen geld verdienen met het beïnvloeden van anderen. Daar mag je van alles van vinden, maar in feite is het niet veel anders dan de invloed die Madonna jaren geleden had (en misschien nog steeds heeft). Voorbeeld: Madonna had een bepaald kapsel en binnen no-time hadden talloze vrouwen hetzelfde kapsel.

Mensen willen zich laten beïnvloeden en mensen laten zich beïnvloeden. Dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo zijn. Aangezien Instagram heel populair is, is het een ontzettend goed platform om mensen te beïnvloeden. En om je te laten beïnvloeden. Is het een schande om influencer te zijn? Ik geloof van niet.

Dingen mooier maken dan dat ze zijn

Influencers worden vaak in één zin genoemd met dingen mooier maken dan dat ze zijn. Ik ga niet ontkennen dat een groot deel van de foto’s die op Instagram worden gepubliceerd in scène zijn gezet. Mooier zijn gemaakt dan dat ze daadwerkelijk zijn. Mensen poseren bewust in een bewust uitgekozen outfit en doen net alsof dit dagelijkse kost voor ze is. Dit wéten we inmiddels en is niets nieuws meer, althans voor de meesten. Veel influencers besteden er dagelijks veel tijd aan om de mooiste foto’s te schieten, op de mooiste plekken ter wereld. Vaak worden ze hier ook voor betaald. In de vorm van spullen, geld of reizen.

Naar mijn mening is hier niets mis mee. Ik zie wel eens foto’s voorbij komen waarvan ik denk: moet dat nou echt? Daarentegen begrijp ik het verdienmodel eromheen en is het voor mij heel logisch dat deze mensen gebruik maken van de mogelijkheden die ze aangeboden krijgen. Wanneer ik de mogelijkheid zou hebben om (gratis) de wereld over te reizen en iedere dag in een andere outfit op een of ander strand te lopen, dan zou ik dat met heel veel liefde doen. Ik denk met mij nog veel meer mensen.

Dat klinkt en is misschien oppervlakkig, maar geld verdienen hoeft niet zo lastig te zijn als dat het soms lijkt. Daar kun en mag je  van alles van vinden. Persoonlijk vind ik het altijd indrukwekkend om te zien hoe mensen een heel (zakelijk) imperium kunnen opbouwen via Instagram.

Eigen perspectief

Als iemand die dagelijks content maakt, heb ik een eigen perspectief op deze ‘mooie plaatjes’ en alle negatieve meningen die mensen hierover hebben. Wanneer ik een mooie dame in een gesponsorde bikini op een parelwit strand zie zitten, dan begrijp ik dat ze daar zo is gaan zitten voor de foto. Dat ze vijf minuten daarna stopt met het inhouden van haar buik, dat de stranden minder wit zijn dan op de foto en dat haar vriend – plat gezegd – de schijt had van al die uren fotograferen voor dat ene perfecte plaatje. Dat wéét je toch inmiddels? Dat het zo werkt? Dus waarom dan blijven zeuren over ‘nep plaatjes’ en ‘dingen mooier maken dan dat ze zijn’. Het klopt wel, maar het is al lang geen geheim meer dat het zo werkt.

In het verleden voelde ik me wel eens een saaie mus. Als ik al die mooie dames zag poseren met hun koffietjes van Starbucks. Inmiddels weet ik wel beter. Het raakt me ook niet meer. Ik zie het verdienmodel erachter en begrijp waarom ze het doen. Toch begrijp ik dat het voor onzekere, jonge dames een verkeerd beeld kan scheppen over de realiteit. Dit kan invloed hebben op hun manier van leven en de manier waarop ze denken over zichzelf. Ik ben dan ook van mening dat influencers altijd transparant moeten zijn over hun beweegredenen. Er zijn niet voor niets bepaalde reclamecodes in het leven geroepen, waardoor andere mensen meteen in de gaten hebben dat het om een samenwerking of sponsoring gaat.

Content maken

Zelf vind ik het ook leuk om een middag foto’s te maken voor mijn Instagram. Ik probeer een lijstje te maken van onderwerpen waar ik het over wil hebben en ga daar foto’s bij verzinnen. Omdat ik (alleen) vanuit thuis werk, ben ik meestal een beetje beperkt in plekken om te fotograferen. Dat neemt niet weg dat het altijd weer een uitdaging is om iets leuks te verzinnen. Dat maakt mijn werk als content creator juist leuk. Ik heb het altijd leuk gevonden om model te staan, heb jarenlang modellenwerk gedaan en geniet er nu op een andere manier van om foto’s te maken. Gewoon, omdat ik het leuk vind. En niet omdat ik mezelf mooier wil laten zien dan dat de werkelijkheid is. Ik ben namelijk in mijn content ook heel eerlijk over de werkelijkheid. Niet iedereen doet dit, maar ik zie het wel steeds meer terugkomen. Ook bij grote influencers. Authenticiteit en écht zijn wordt op dit moment steeds waardevoller.

Zijn er influencers die overdrijven? JA. Zijn er influencers die dingen wél mooier maken dan dat ze zijn? JA. Maar niet iedere influencer denkt er zo ver over na. Vaak is het hun manier van leven: de foto’s, de likes, de aandacht en alles wat er nog meer bij komt kijken. Het is ook aan de ontvanger om alles in het juiste perspectief te zien.

Team no shame

Ik schaamde me bijna dat ik hardop moest zeggen dat ik mezelf meer wilde laten zien via Instagram. Ik wilde niet negatief worden neergezet omdat ik het leuk vind om foto’s te maken voor Instagram. Dat ik met mijn verhalen mensen beïnvloed en inspireer. Het is namelijk zoveel meer.

Zelf volg ik op Instagram allerlei verschillende accounts. Er zijn meiden – met veel volgers – die ik volg omdat ik hun foto’s zo mooi vind. Of omdat ik hun outfits heel tof vind. Er zijn spirituele accounts die ik volg vanwege de rake – vaak cheesy – quotes die ze delen. Ik volg kunstenaars, omdat ik hoop dat ik ooit in mijn leven zo mooi zal kunnen schilderen. En ik volg nog een heleboel andere accounts waar ik blij van word of waar ik me door laat inspireren.

Wanneer ik merk dat ik me niet goed voel of irriteer bij een bepaald account, dan ontvolg ik de account. Zo simpel is het eigenlijk ook. Niemand verplicht anderen om naar iets te kijken waar ze een rotgevoel van krijgen. Mocht je je dus rot voelen wanneer je een knappe twintiger op het strand in Bali in een gesponsorde bikini ziet ronddansen: ontvolg haar dan. Niemand verplicht jou om je rot te voelen over een foto van iemand anders.

Waarom?

Een andere vraag die je jezelf zou kunnen stellen, is WAAROM je er een rotgevoel van krijgt. Is het jaloezie? Is het omdat jij stiekem ook graag op Bali zou ronddanssen? Is het omdat je eigenlijk ook wel graag jezelf meer zou willen laten zien? Of voel je je een lelijke eend tussen als die mooie instagirls?

Kijk, het is een beetje grof, maar uiteindelijk is het niet hun doel om jou een rotgevoel te geven. Dus, wanneer jij je daar rot door voelt, dan is dat echt je eigen ding. En daar zul JIJ dan iets aan moeten doen. En eigenlijk is het dus heel waardevol, want het is voor jou een manier om te achterhalen WAAROM het je zo raakt. En daar kun je dan weer van leren. Tenminste, dat is hoe ik er over denk. Je mag het natuurlijk ook gewoon heel irritant vinden, maar ik geloof wel dat er vaak een reden achter irritatie zit.

Jonge meisjes

Wanneer ik nadenk over alle jonge meisjes die een minderwaardigheidsgevoel krijgen van Instagram, dan vind ik dat verdrietig. Verdrietig dat ze zich zo voelen en er ongelukkig van worden. Het idee hebben dat de wereld die ze op Instagram zien de ideale en werkelijke wereld is. Daarentegen zie ik het als de taak van school en de maatschappij, om duidelijk te maken dat het niet de ideale en werkelijke wereld is. We zijn inmiddels al heel wat hoofdstukken verder in de wereld van influencers en social media, dat er naar mijn mening genoeg bekend is om er op school ook aandacht aan te besteden.

Daarentegen denk ik ook wel eens na over hoe ik als twaalfjarige met Instagram zou dealen. Toen ik twaalf was bestond dit platform namelijk nog niet. Ik werd als twaalfjarige gepest en wist vaak niet wat ik met mezelf aan moest. Ik geloof dat wanneer ik al dat moois op Instagram zou zien, dat ik daar van de ene kant nog ongelukkiger van zou worden. Me nog lelijker door zou voelen. Van de andere kant zijn er ook genoeg accounts waar ik me als twaalfjarige juist sterker door zou voelen. Waar ik dingen van kon leren en waar ik door geïnspireerd zou zijn. Het is maar net op welke manier het platform wordt gebruikt en welk perspectief je hebt over het platform.

Volg:
Alyssa
Alyssa

Mijn naam is Alyssa, ik ben eenendertig jaar en woonachtig in het mooie Maastricht. Ik schrijf en creëer dagelijks nieuwe content over creativiteit, persoonlijke groei, ondernemen, lifestyle en dingen waar ik blij van word.

2 Reacties

  1. 3 januari 2020 / 11:06

    Ik ‘stoor’ mij meer aan de hoeveelheid spullen die mensen kopen door influenceren. Maar alleen naar influenceren wijzen is niet eerlijk. Ik ben voor consuminderen en als er dan weer een blogger of iemand op instagram een eigen mokkencollectie of een dure schoenen/kledinglijn lanceren en deze massaal over de toonbank vliegen. Ik vind dat altijd zo zonde.

    • Alyssa
      Auteur
      17 januari 2020 / 09:04

      Daar heb je gelijk in, dat is indd ook een kant die erbij komt kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Zoek je iets?