Zoals jullie vast wel weten, verkoop ik sinds 2020 mijn eigen digitale brei- en haakpatronen via Etsy. Het ontwerpen van nieuwe brei- en haakpatronen vind ik ontzettend leuk om te doen en werd onderdeel van wat ik in mijn dagelijks leven doe. Al langere tijd had ik het idee om een eigen webshop te starten, alleen wist ik niet zo goed waar ik moest beginnen. Het voelde heel groots en ik vroeg me af of het wel logisch zou zijn. Mede omdat ik inmiddels toch wel iets heb opgebouwd op Etsy. Toch nam ik afgelopen week het besluit om met een eigen webshop aan de slag te gaan.
Begin
Ik ga even terug naar maart 2020. Het moment waarop ik besloot om mijn allereerste eigen breipatroon uit te schrijven. Ik schreef in de jaren daarvoor wel eens over mijn breiprojecten op mijn blog en deze blogposts gingen uit het niets ineens viraal op Pinterest. Door één foto die werd doorgeplaatst, ontving ik binnen enkele weken tijd meer dan 60.000 bezoekers op één blogpost uit 2019. Mede daardoor kreeg ik enorm veel vragen over de patronen en kwam ik erachter dat er – blijkbaar – vraag was naar de patronen van mijn eigen creaties. Ik besloot na even twijfelen om ermee aan de slag te gaan en wat er toen gebeurde had ik nooit verwacht.
Het uitschrijven van patronen was helemaal nieuw voor me en ik vond het heel spannend om mijn patronen te publiceren en bekend te maken. Ik weet nog hoe bang ik was om het eerste patroon op Etsy te plaatsen. Hoeveel fouten ik nog maakte in mijn eerste patronen en hoe vaak ik het geheel heb vernieuwd in de eerste maanden. Er volgde nog een tweede patroon dat viraal ging op Pinterest, de trui met de speciale mouwen. En dat was eigenlijk de drijfveer om er gewoon mee verder te gaan. Inmiddels zijn er 9 breipatronen, 2 haakpatronen en 2 gecombineerde patronen. Zowel in het Nederlands als in het Engels vertaald.
Wereldwijd
Mijn designs worden door mensen van over heel de wereld gebreid. Brazilië, Noorwegen, België, Italië, Canada, de VS, Australië en noem maar op. Ik ben altijd weer blij verrast wanneer er iemand uit een ‘nieuw’ land een patroon bij me heeft besteld. Het is echt een eer en heel bijzonder om te zien. De wereldwijde belangstelling komt mede doordat ik mijn digitale patronen op Etsy aanbied. Etsy is een platform dat wereldwijd bekend is en gebruikt wordt door mensen van over heel de wereld. Mede daarom ben ik ook heel lang, heel tevreden over Etsy geweest.
De laatste maanden is dat echter veranderd. Etsy werkt vaak niet helemaal correct, waardoor ik handmatig veel problemen moet oplossen. Vuurtjes blussen, mensen teleur moet stellen. En dat terwijl ik aan Etsy een groot deel van mijn inkomsten moet afstaan, om gebruik te mogen maken van hun ‘geautomatiseerde’ platform. Iets dat ik voor lief nam toen ik nog tevreden was. Nu er steeds zoveel problemen zijn, vind ik het zonde en investeer ik dit liever in een eigen webshop.
Automatisch systeem
De afgelopen maanden heb ik vrijwel dagelijks klachten gekregen van mensen die een patroon bij mij besteld hebben via Etsy. Klachten over de werking van Etsy en dan met name twee dezelfde problemen die steeds opnieuw weer terugkomen. Het eerste probleem is dat Etsy het bestelde patroon niet automatisch naar de klant stuurt na aankoop. En dat de klant deze zelf dient te downloaden op Etsy. Dat lijkt iets heel simpels, maar in de praktijk blijkt dit helaas niet zo simpel als het lijkt. Je kunt het patroon namelijk niet via de Etsy app downloaden, alleen via hun website. Dat is niet duidelijk aangegeven, waardoor ik heel veel berichten krijg dat mensen ‘hun bestelling niet hebben ontvangen’.
Voorheen schreef ik altijd een uitgebreid bericht met uitleg over waar ze het patroon konden downloaden, maar dat antwoord typen kost me meer tijd dan handmatig zelf het patroon mailen naar de klant. Dit gebeurde voorheen één keer in de zoveel weken. Inmiddels gebeurt het meerdere keren per dag.
Het is absoluut niet zo dat ik te lui ben om dit te doen, ik ben echter niet altijd in de buurt van mijn laptop. Dan ben ik niet in de gelegenheid om dit direct te doen en voel ik me schuldig tegenover de klant. Dit zorgt voor stress bij mij. Ik wil namelijk een goed product en een goede service bieden. Los daarvan is het juist de bedoeling van een geautomatiseerd systeem zoals Etsy, dat zulke dingen dan ook automatisch gebeuren. En niet dat ik dan alsnog handmatig een mail moet sturen. Daar betaal ik Etsy immers een ruim – bijna schandalig – percentage voor, zoals ik al zei.
Betalingen
Een tweede – nog veel groter – probleem, zijn de betalingen die verkeerd gaan. Dit gebeurt inmiddels ook meerdere keren per dag. Wanneer je bij Etsy een bestelling plaatst en na de betaling, de handeling niet goed hebt afgerond, dan blijft de betaling hangen tussen Etsy en de klant. Wanneer je direct het scherm afsluit en niet eerst klikt op ‘ga terug naar Etsy’, dan gaat het mis. En blijkbaar zijn veel mensen zo enthousiast, dat ze meteen wegklikken wanneer de bank heeft gezegd dat het ‘oké’ is.
De bestelling wordt dan niet correct afgerond en deze komt daardoor niet bij mij binnen. Net zoals de betaling niet bij me binnenkomt. Het resultaat is dat de klant wél op het bankafschrift ziet staan dat Etsy geld heeft afschreven voor mijn patroon, maar vervolgens geen bestelling en download terug kan vinden in het systeem.
Omdat ik die bestelling en betaling niet binnen heb gekregen, kan ik eigenlijk niet zomaar een patroon gaan mailen. Ik heb vrijwel welke dag wel berichten hierover en het is voor mij een gigantisch gedoe als ik dan gewoon ‘gratis’ patronen ga mailen en maar moet kijken hoe ik ze betaald ga krijgen. Ik krijg het geld namelijk niet van Etsy, ze boeken het na enkele dagen terug naar de klant. Het gevolg hiervan is dat ik mensen teleurstel en moet uitleggen dat ze binnen 2 werkdagen het geld van Etsy teruggeboekt krijgen. En dat ze het daarna nog eens kunnen proberen. In het begin mailde ik in zulke situaties gewoon het patroon om van het gedoe af te zijn, maar het zijn er teveel geworden om gewoon gratis weg te geven. En het komt daarnaast ook gewoon ‘shady’ over. Zeker bij mensen die niet bekend zijn met Etsy en bestellen op Etsy sowieso al spannend vinden. Het is dan net alsof ik een oplichter ben en dat is nou net wat ik absoluut niet wil.
Essentieel
Er zijn voor mij echter twee belangrijke punten aan een webshop: dat de betalingen goed gaan en dat de klant het digitale product automatisch ontvangt of meteen kan downloaden na de betaling. Daarom heb ik besloten om – eindelijk – een eigen webshop te maken. Mijn digitale patronen zijn een stukje passief inkomen. Een belangrijk kenmerk van passief inkomen is dat het proces eigenlijk gewoon kan doorlopen op de achtergrond. Ook wanneer je er zelf even niet mee bezig bent. Wanneer ik continu ‘aan’ moet staan om problemen die Etsy creëert op te lossen, dan is het veel meer werk dan eigenlijk de bedoeling is en het uiteindelijk opbrengt. Zo simpel en eerlijk is het.
Ik stond soms midden in de nacht op om mijn laptop te pakken en iemand een patroon door te sturen. Dat is niet helemaal de bedoeling natuurlijk, ondanks dat ik het met liefde deed. Dat is ook een grens die ik zelf niet in ere hield, maar ik wil gewoon dat mensen tevreden zijn met mijn product.
Gelukkig
Ik wilde dit al langer een keertje uitleggen. Mede omdat ik toch het gevoel heb dat ik dit even wat uitgebreider wil vertellen, er zijn namelijk zoveel dames geweest die met bovenstaande twee problemen te maken hebben gehad. De meesten hebben gelukkig heel lief en begripvol gereageerd. Daar ben ik enorm dankbaar voor. Voor elk persoon die een digitaal patroon heeft besteld, ben ik dankbaar. Jullie maken mijn dag goed. Wanneer ik foto’s van jullie creaties krijg doorgestuurd, dan ben ik altijd zo trots. En dat is dan ook graag waar ik in de toekomst mee verder wil gaan. Daar hoort dan ook een eigen webshop bij, die zonder problemen functioneert.
Vanaf vandaag
Mijn nieuwe webshop is vanaf vandaag beschikbaar op www.shop.missmurphy.nl. Het is een webshop zoals een webshop hoort te zijn. Zonder problemen met betalingen. Je ontvangt het patroon na betaling sowieso per mail. Tevens kun je na de betaling het patroon binnen enkele minuten op dezelfde pagina downloaden vanuit de webshop. Ook op een later moment kan het patroon nog eindeloos gedownload worden vanuit je account. Een hele verbetering als jij het mij vraagt.
Om te vieren dat er een nieuwe webshop is, heb ik een leuke kortingscode voor jullie. Met deze code krijgen jullie tot 19 november a.s. 30 %korting op alle digitale patronen in de webshop.